تبلیغات
ترانه باران - نخستین خودروی هیبریدی رونمایی شد
نخستین خودروی هیبریدی رونمایی شد
شنبه 10 دی 1390 ساعت 05:42 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست یک نویسنده | ( نظرات )



نخستین خودروی هیبریدی شرق كشور با نام «بارثاوا» در دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد.

دكتر حمیده رضوی، مدیرگروه تیم سازنده «بارثاوا» در مراسم رونمایی از این خودرو كه در محل دانشكده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد، اظهار كرد: همه كشورها در تلاشند چنین خودرو‌هایی را بسازند و در ایران نیز از میان طرح‌های كلان كشور تا سال 1404، تولید 5 درصد از خودروها به سوخت هیبریدی اختصاص خواهد یافت.

 

وی با اشاره به پروژه «بارثاوا» افزود: در این پروژه كه نیروی محركه آن احتراقی است، چالش‌هایی از قبیل تغییراتی در طراحی بدنه، جانمایی و جاسازی اجزای خودرو، تغییرات وزن خودرو و جا به جایی مركز ثقل و طراحی سیستم كنترل كه سیستم هیبریدی است، وجود داشت.

 


رضوی با اشاره به این‌كه این پروژه شامل چهار مقاله و چهار پروژه دانشجویی است، اظهار امیدواری كرد این خودرو ضمن كار بیشتر بر روی باتری و انتقال قدرت، استانداردهای موجود را پشت سر گذاشته و بتواند به تولید انبوه برسد.

 

روح‌الله رفعت‌حسینی، سرپرست گروه «بارثاوا» و دانشجوی سال آخر دوره كارشناسی مهندسی مكانیك دانشگاه فردوسی نیز گفت: اتومبیل‌های هیبریدی راه حلی برای حذف بنزین به عنوان سوخت برای خودروها مورد توجه است.

 

وی افزود: در خودروهای هیبریدی، بخشی از توان موتور احتراقی با سوخت فسیلی یا دیزلی و بخشی دیگر از طریق موتور الكتریكی و باتری‌ها تامین می‌شود.

 

وی ضمن اشاره به این‌كه در این خودروها معایب خودروهای احتراقی تا حدودی برطرف می‌شود، گفت: از مزایای مهم این خودروها نسبت به خودروهای فعلی این است كه موتور بنزینی می‌تواند در نقطه بهینه خود كار كند و این امر باعث بالا رفتن بازده موتور و كاهش آلودگی و پایین آمدن میزان مصرف سوخت می‌شود.

 

سرپرست گروه «بارثاوا» ادامه داد: در خودروی هیبریدی «بارثاوا» چیدمان سامانه تولید و انتقال توان از نوع سری است. در ساختار سری، موتور احتراقی به همراه یك ژنراتور جهت تولید انرژی برای باتری و موتور الكتریكی به كار گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: در این خودرو هیچ اتصال مكانیكی بین موتور احتراقی و چرخ‌ها وجود ندارد و موتور احتراقی با ژنراتور كوپل شده است.

 

رفعت حسینی با اشاره به این‌كه مهمترین مزیت این نوع ساختار، كار كردن موتور در ناحیه حداكثر راندمان است، تصریح كرد: با این وجود مصرف سوخت خودرو كاهش می‌یابد.

 

وی خاطرنشان كرد: خودروی «بارثاوا» دارای یك موتور بنزینی 800 سی‌سی با توان حدود 52 اسب بخار، یك موتور الكتریكی با توان 50 اسب بخار و یك ژنراتور با توان حدود 20 اسب بخار است. باتری‌های سیستم پلیمر مورد استفاده در این خودرو مجموعا دارای دو كیلو وات ساعت انرژی است كه می‌توانند طی مدت 45 ساعت و از طریق برق شهری شارژ شوند و خودروی هیبریدی «بارثاوا» از نوع خودروهای Full Hybrid محسوب می‌شود.

 

رفعت حسینی افزود: وزن این خودرو 1205 كیلوگرم است، همچنین میزان مصرف سوخت (سیكل تركیبی) 5.9 لیتر در 100 كیلومتر، برد الكترونیكی خودرو 13 كیلومتر، شتاب صفر تا 100 آن 18 ثانیه و سرعت بیشینه آن 120 كیلومتر بر ساعت است.

 

وی گفت: سامانه كنترل هیبرید این خودرو، یكی از مهمترین قسمت‌های خودروی هیبریدی است. وظیفه اصلی آن تصمیم گرفتن در این مورد است كه تقسیم بار توانی بین اجزای مصرف‌كننده توان و منابع تولیدكننده توان را به چه صورت انجام دهد.

 

رفعت حسینی ادامه داد: از اهداف اصلی واحد كنترل هیبرید می‌توان به بهینه كردن مصرف سوخت و آلایندگی، افزایش كارایی و عملكرد خودرو، جلوگیری از هدر رفتن انرژی، حفظ وضعیت باتری و افزایش عمر آن اشاره كرد.

 

وی با بیان این‌كه این اهداف با تعیین ساز و كارهای تعیین شده به دست خواهند آمد، افزود: این ساز و كارها با دریافت یكسری اطلاعات از وضعیت موجود و كلی خودرو و مدل كردن اجزای مختلف آن، سعی در رسیدن به اهداف را دارد.

 

سرپرست گروه «بارثاوا» ادامه داد: در خودروی هیبریدی «بارثاوا» بر اساس محاسبات دقیق انجام شده پنج حالت كاری كم‌توان، پرتوان، مصرف سوخت بهینه، بازیابی انرژی‌ و شتاب‌گیری برای خودرو تعریف شده است كه می‌توان آن را به صورت دستی انتخاب كرد و یا به خود خودرو واگذار كرد.

 

رفعت حسینی در ادامه گفت: این خودرو توسط تیم 28 نفره از دانشجویان مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی مكانیك، مهندسی برق و مهندسی صنایع و همكاری هشت تن از استادان دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد و تحت نظارت دكتر حمیده رضوی عضو هیات علمی مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد از خرداد ماه 89 تا مهرماه 90 در محل دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: از جمله حامیان مالی و فنی این پروژه، سناباد خودروی توس، شركت خدمات مهندسی راد توس و انجمن‌های علمی و مركز نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد هستند.

 

رفعت حسینی هزینه انجام این پروژه را 70 میلیون تومان عنوان كرد و افزود: خودروی «بارثاوا» در بین 45 تیم شركت‌كننده در بخش طراحی سومین دوره مسابقات طراحی و ساخت خودروی هیبریدی دانشگاه صنعتی شریف در بخش طراحی صنعتی مقام سوم و در بخش طراحی فنی رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

برچسب‌ها: نخستین , خودرو , هیبریدی ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Boris پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 09:03 ق.ظ
Ridiculous quest there. What happened after? Good luck!
BHW جمعه 25 فروردین 1396 06:50 ب.ظ
I am really inspired along with your writing skills and
also with the layout to your blog. Is this a paid
topic or did you modify it yourself? Either way keep up the nice quality
writing, it is rare to see a great weblog like this one these days..
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
صفحات
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

مشاهده صفحه